ABC Pacjenta » Przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych » lecznictwo stacjonarne
PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA
ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
Lecznictwo stacjonarne:
1. Szpital udziela świadczeń pacjentom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia.
2. Pacjenci przyjmowani są do Szpitala:
- na podstawie skierowania lekarza mającego prawo wykonywania zawodu,
- bez skierowania z powodu: wypadku, urazu, porodu, stanów zagrożenia zdrowia lub życia.
3. Pacjenci przy przyjęciu do szpitala winni okazać się dokumentem potwierdzającym uprawnienie do świadczeń (np. kartę ubezpieczenia).
W przypadku nagłego zachorowania, wypadku, urazu, zatrucia, stanu zagrożenia życia, porodu – dokument może zostać przedstawiony w terminie późniejszym.
4. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego uprawnienie do świadczeń, świadczenie zostanie udzielone na koszt pacjenta zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Proces udzielania świadczeń zdrowotnych na oddziale szpitalnym odbywa się zgodnie
z regulaminem oddziału, a w szczególności:
o określany jest, a następnie realizowany plan diagnostyczny i terapeutyczny pacjenta,
o stan pacjenta kontrolowany jest codziennie oraz w każdej chwili, gdy wymaga tego stan chorego oraz na każde osobiste życzenie pacjenta.
o w przypadku zagrożenia życia pacjent umieszczony zostaje w sali intensywnego nadzoru lub przeniesiony do oddziału.
5. Świadczenia zdrowotne wykonywane są przez personel lekarski, pielęgniarski i inny posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
6. Świadczenia zdrowotne udzielane są z należytą starannością, z poszanowaniem praw pacjenta, zgodnie z:
o obowiązującymi przepisami prawa,
o wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej,
o dostępnymi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób,
o zasadami etyki zawodowej.
7. Świadczenia zdrowotne udzielane pacjentom są niezbędne, celowe i kompleksowe, a ordynowanie leków, materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i leczniczych środków technicznych odbywa się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
8. Wypisanie pacjenta ze Szpitala, jeżeli szczegółowe przepisy nie stanowią inaczej następuje:
· gdy stan zdrowia nie wymaga dalszego leczenia szpitalnego,
· na żądanie pacjenta bądź jego przedstawiciela ustawowego,
· gdy pacjent w sposób rażący narusza regulamin porządkowy, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia, albo życia lub zdrowia innych osób.
9. Pacjent wypisywany z oddziału szpitalnego na własne żądanie jest informowany o możliwych następstwach zaprzestania leczenia. Pacjent składa pisemne oświadczenie o opuszczeniu Szpitala na własne żądanie.
W przypadku braku oświadczenia lekarz sporządza stosowną adnotację w dokumentacji medycznej.
10. W przypadkach koniecznych data wypisu jest uzgadniana z rodziną chorego.
11. W dniu wypisu pacjent otrzymuje kartę informacyjną z przebiegu leczenia i zaleceniami co do dalszego sposobu leczenia, terminu konsultacji.
W karcie podany jest również orzeczony przy wypisie okres czasowej niezdolności do pracy.
12. Dla każdego pacjenta leczonego w Szpitalu prowadzona jest dokumentacja medyczna wewnętrzna (historia choroby). Dokumentacja uwzględnia wszystkie dokumenty, w tym wyniki badań diagnostycznych, konsultacji oraz wykonanych procedur medycznych, postępowania rehabilitacyjnego, terapeutycznego, wyniki obserwacji chorego, informacje o zleconych lekach
epikryzę, adnotację o przyczynach i okolicznościach wypisu ze Szpitala.
13. Dokumentacja medyczna wewnętrzna i zewnętrzna prowadzona jest zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
Po zakończeniu hospitalizacji dokumentacja przekazywana jest do archiwum Szpitala.
Za całość dokumentacji medycznej oddziału (wewnętrznej i zewnętrznej) odpowiada ordynator oddziału.